Verdere planning 2011-2012

Eenmaal geslaagd voor het examen van niveau 1, kan ik dus aan de ingangsproeven deelnemen van niveau 2. Die worden echter maar opnieuw georganiseerd in oktober 2012 waarna de opleiding in 2013 van start gaat. Aan de ene kant vind ik het jammer ik niet meteen kan verder doen met de opleiding, aan de andere kant creëert het wel tijd om de zware toegangsproef voor te bereiden en extra ervaring op te doen.

Wat staat er verder gepland het komende jaar:

  • Stage didactique: binnen de twee jaar na het slagen voor het examen van niveau 1 moet er gedurende 5 dagen ervaring opgedaan worden in het begeleiden van groepen, onder leiding van een gediplomeerde stagebegeleider. Omdat het aanbod erg beperkt is bij de Club Alpin Belge, kan de stage ook plaatsvinden in het kader van een wandelvereniging of andere organisatie, zolang het maar geen ‘vriendjespolitiek’ wordt. Ik zal dus mijn stages laten samenvallen met de tochten die ik in 2012 reeds organiseer voor de Ronsers. Dominique Olbrechts, één van de monitoren tijdens de stages, had al toegezegd om mijn mentor te zijn. Hij spreekt een aardig woordje Nederlands, heeft veel ervaring en is een vlotte kerel die het wel gaat vinden met een groep Vlamingen.
  • Ik moet ook nog het algemene gedeelte van Instructeur B/Trainer B bij BLOSO volgen om met de opleiding van niveau 2 te kunnen starten. Ik plan dit in het najaar van 2011 te doen. Het algemene gedeelte van Trainer A (in kader van niveau 3) verschuif ik naar het najaar van 2012 of 2013.
  • Ik wil ook nog leren van ervaren ‘accompagnateurs’ door enkele begeleide tochten mee te doen en te zien hoe zij het in de praktijk aanpakken. Hiervoor heb ik me al lid gemaakt van Neve-trek, een wandelorganisatie die enkel werkt met gediplomeerde gidsen. Ik houd ook de kalender van de Club Alpin Belge in de gaten, al heeft ook de Waalse bergsportfederatie besloten om zelf geen opleidingen voor bergsporters meer te organiseren en alles door te schuiven naar de clubs, net als in Vlaanderen. Het valt dus af te wachten wat daar mogelijk is.
  • Verder ervaring opdoen met het begeleiden van tochten. Ik startte eind 2007, op 24-jarige leeftijd, met het organiseren van bivaktochten in de Ardennen en omstreken. Ik ben er intussen 28 en organiseer deze zomer voor het eerst een kampeertrekking in de Maritieme Alpen.
  • Daarnaast bouw ik ook nog het opleidingsaanbod bij Bergsport Oost-Vlaanderen verder uit en zal ik samen met andere ervaren trekkers opleidingen rond bergwandelen in winter en zomer en een oriëntatiecursus geven.
  • En uiteraard werk ik verder aan mijn kennis over fauna en flora. Ik denk er aan een soort beknopt overzicht te maken van anekdotes per plant en dier, dat ik kan meenemen op tocht.

Ik ga me dus zeker niet vervelen!

Geef een reactie

