Mijn paklijst anno 2015

Het is intussen drie jaar geleden dat ik voor het eerst mijn paklijst kritisch onder de loep nam. Noem het gerust een tikkeltje maniakaal. Ik legde alles op de weegschaal, woog mijn materiaal stuk voor stuk tot op de gram nauwkeurig af en keek online of er lichtere varianten waren. Soms werd er speciaal iets nieuws aangekocht, maar vaak kon ik het toch niet over mijn hart krijgen om al dat degelijk en duur materiaal dat ik al had zomaar aan de kant te schuiven. De ambities waren dus groter dan de realisaties, maar niettemin zijn er toch enkele wijzigingen geweest.

Wat waren onze keuzes?

Onze overstap naar een tarp heb ik niet beklaagd. Slapen onder een zeiltje schrikt de meeste hikers af maar toch kan je ook zo comfortabel wildbivakkeren. Ik beschreef onze ervaringen al eens in een blogbericht. We gaan wel onze ingang gebruiksvriendelijker maken via een tip van Ivo Vanmontfort uit Zoersel.

Mijn zware zelfopblaasbare mat werd vervangen door een lichtgewicht, maar toch vrij duurzame, Therm-a-rest Xlite. De vrouwenversie dan nog. Wie had dat van mij gedacht? 😉

Mijn ervaringen met een frameloze rugzak en trailrunners zijn dubbel. Ze hebben hun meerwaarde maar ook hun beperkingen. De rugzak is goed voor een gewicht tot 15kg, maar draagt het best onder de 10kg (ideaal voor huttentochten of korte kampeertrekkings). De trailrunners zijn ideaal voor de Ardennen maar lopen ook goed op moeilijker terrein. Ze verslijten echter behoorlijk op zware routes zoals blokkenvelden en puinhellingen, en zijn minder stabiel op sneeuwvelden. Lees er alles over in dit blogbericht. Bij elke tocht is het dus afwegen welk materiaal het best geschikt is.

Wat kan er nog lichter?

De twee belangrijkste items:

  • Mijn slaapzak kan toch 400-500 gram lichter wegen, al ben ik wel wat bang dat ik het dan niet meer zo zalig warm ga hebben.
  • Onze gasbrander is nu heel degelijk maar zwaar, ook dat kan lichter.

Mijn huidige paklijsten vind je hier:

Interessante links

Op de website van Hiking Advisor vind je veel tips rond materiaal onder de rubriek ‘techniek’. Dit artikel met 5 tips om je rugzak lichter te maken is zeker interessant.

5 Comments

Add yours →

  1. Maurice Dumas 12 juni 2015 — 17:35

    Hallo Debbie,

    Interessante paklijst, ik zie dat ik ook nog enkele zaken kan aanpassen.

    Zelf heb ik vorig jaar ook een merinowol lijfje op de kop getikt voor weinig geld bij Decathlon. Mijn ervaring is dat de icebreaker na verschillende keren dragen/wassen comfortabeler blijft zitten en slijtvaster is. En dan zie ik dat je toiletpapier en stoffen zakdoeken meeneemt zelf geef ik de voorkeur aan papier zakdoeken kan dienst doen als toiletpapier, zakdoek en in de slechste gevallen ook voor EHBO-doeleinden.

    Veel tochtplezier deze zomer.

  2. Beste Debbie,

    met veel genoegen je paklijst doorspit maar ik vind een lichtgewicht tentje zoveel beter dan een tarp als bescherming tegen de muggen…

    grtn,

    jan

    • In de bergen heb ik zelden last van muggen, daarvoor is het te koud. Maar in sommige gebieden kan het inderdaad handig zijn. Onze bivakzak kan trouwens helemaal dichtgeritst worden en heeft een muggengaas (met je een touwtje eraan zodat je dat ergens kan ophangen onder de tarp die ook haakjes heeft).

      • Dank je wel voor je reactie, een bewijs dat dit hier geen loze website is maar serieus opgevolgd wordt. Dacht ik al want na je samengaan met VBF , je bent echt professioneel. Als ik je eens mag vragen, wat wegen je tarp (waar je met z’n tweetjes met bagage onder kunt denk ik) en de twee bivakzakken samen ? Ik vergelijk even met het gewicht van mijn licht 2p tentje (terra nova ultralight voyager) (1.6 kg)

        In praktijk weegt ie iets meer denk ik want ik heb de titanium naaldjes (piketten) vervangen door iets steviger piketjes van een hilleberg tent

        Ik was op sun trip (see more on http://www.thesuntrip.com) samen met mijn vriend Dirk en vond ons tentje een prima bescherming tegen insecten en slangen, maar mss valt dat onder een tarp ook wel mee,

        veel succes verder en hartelijke groeten, jan

      • Aha, een vriend van Dirk!

        Ik heb er even mijn paklijst op nagezien en alles samen wegen tarp + 10 Hilleberg-piketten + 2 bivakzakken 1.266 gram. Zo’n gewicht wordt typisch vergeleken met lichtgewicht tenten maar daar moet je altijd wat mee opletten. Je moet altijd eens je tent op de weegschaal leggen om te zien hoeveel hij effectief weegt. Maar belangrijkste is dat wij onder de tarp toch aardig wat meer binnenruimte hebben (zowel bij het slapen als om ons materiaal op te bergen). Daartegenover is een tarp wel spartaanser dan een tent natuurlijk, maar het heeft zijn charme om nog wat opener te slapen. Ik pleit niet voor het ene of het andere, beide opties hebben hun voor- en nadelen.

Geef een reactie

