Mijn voorbereiding voor het hikingseizoen

Een gezonde geest in een gezond lichaam, ook voor het ondernemen van meerdaagse wandeltochten is het belangrijk. Sinds enkele jaren ben ik iets bewuster met mijn voorbereiding bezig. Ik ben altijd vrij sportief geweest maar sinds ik stopte met competitie badminton was er nog weinig regelmaat, en die probeer ik nu wat meer in te bouwen. Evident is het niet met al mijn activiteiten: een fulltime job, pendelen naar Brussel en uiteraard Hiking Advisor vzw, waar ik voorzitter ben en heel wat activiteiten opneem, voor en achter de schermen. En ik mag uiteraard ook mijn man Ivo en Wollie, onze Duitse herder, niet uit het oog verliezen. Als ik kinderen had, dan had ik zeker al keuzes moeten maken.

Terugblik op de wintermaanden

Met sneeuwschoenen en een zwaar beladen rugzak stappen vergt wel nog meer uithouding en kracht dan een tocht in de zomer. Dus eigenlijk moet ik me daarop extra goed voorbereiden, zeker als bergwandelgids. De donkere en natte dagen zijn echter geen evidentie om me goed voor te bereiden, zowel fysiek als mentaal. En de bourgondische feestdagen maken het ook  niet makkelijk om evenwichtig te eten.

Op zich had ik al een gezond gewicht, maar wilde toch wat scherper staan. Na een bezoekje aan de sportdiëtiste in september en een DEXA-scan van mijn lichaam, was het duidelijk hoe mijn verhoudingen lagen en welk gewicht ik kon nastreven. Dat is namelijk voor iedereen anders, en de BMI zet je soms op het verkeerde spoor. Het zegt namelijk weinig of niets over je vetpercentage. Met een vetvrije massa van 53kg, besloot de diëtiste dat ik met een streefgewicht van 67kg al vrij scherp zou staan voor een amateursporter. En zo had ik meteen een haalbaar doel voor ogen, want mijn startgewicht was toen 70kg.

De belangrijkste tips die ik meekreeg:

  • Voorkeur geven aan volkoren producten: havermout ’s morgens, bruin brood ’s middag, volkoren pasta of rijst, quinoa of aardappelen ’s avonds. Deze producten verteren trager en geven dus langzamer energie vrij.
  • Ook het suikergehalte van producten moet ik wat extra bekijken. Ik kreeg de tip mee dat ideaal gezien maximaal ¼ van de koolhydraten in een product suikers mogen zijn. De soldatenkoeken stegen plots in de ranking. Samen met volkoren rijst- en maïswafels zijn ze nu mijn tussendoortje, als ik aan iets anders toe ben dan een stuk fruit. Mijn traditioneel ontbijt van boterhammen met honing, werd een kom havermout met gedroogde bosbessen in magere melk en stevia.
  • Letten op het vetgehalte in vlees (niet evident als je met een beenhouwer getrouwd bent): kip, kalkoen en vis kwamen wat meer op mijn menu. Kaas werd een delicatesseproduct.

Het lagere gewicht loonde, vooral tijdens het lopen. Eind vorig jaar was ik goed op dreef. Ik sportte 3 à 4x per week. Bij goed weer ging ik buiten 10-12km rustig lopen richting natuurgebied de Damvallei. Als het regende of al donker was, verkoos ik om op mijn crosstrainer te kruipen. Een ietwat saaie aangelegenheid maar wel een ideaal toestel om mijn hartslag onder controle te houden en waarmee ik makkelijker in een rustigere zone kan blijven of intervals kan inbouwen. En ook badminton staat weer op het programma, een oude liefde. Ook spierversterkende & stabilisatieoefeningen kwamen af en toe eens aan bod maar niet regelmatig genoeg.

Maar dan kwamen de feestdagen eraan en een erg drukke periode op het werk en in de vzw. In januari en februari was de regelmaat weg, en begonnen de kilootjes er weer aan te komen.

Op tocht kan je eten wat je wilt, eenmaal thuis is het terug aanpassen aan een kleinere energiebehoefte.
Op tocht is vet verbranden is eenvoudig, maar eenmaal thuis is het terug aanpassen aan een kleinere energiebehoefte. De moeilijkste periode voor mij om mijn hoeveelheden terug aan te passen.

Vanaf april terug de draad opnemen

Na een drukke winter, had ik toch wel ruim een week fysieke en mentale rust nodig voor ik de draad weer opnam. Maar intussen is alles terug op zijn pootjes terechtgekomen. De dagen worden langer en dat geeft me meer energie. Tussen het wisselvallige weer zijn er ook dagen met zon. Vanaf nu kan ik dus meer op de koersfiets kruipen. Ik probeer elk weer 1 keer naar Brussel te rijden, goed voor 60km enkele rit, helaas loopt het parcours grotendeels langs de weinig idyllische Brusselse Steenweg. Een fietssnelweg van Gent naar Brussel is er helaas nog niet. Mijn zomergewicht is weer in het vizier.

Een foto van enkele jaren terug tijdens de Amstel Gold Race (150km). Ik ben geen grote fan van regen.
Een foto van enkele jaren terug tijdens de Amstel Gold Race (150km). Ik ben geen grote fan van regen.

Begin mei komen er twee pittige bivaktochten aan: mijn eigen versie van de Transardennaise tijdens het Hemelvaartweekend die ik begeleid voor Hiking Advisor en de Lee Trail in het Groot-Hertogdom-Luxemburg tijdens Pinksteren.  En dan eind juni ga ik voor een maand de bergen in, eerst naar Bosnië-Herzegovina als tochtbegeleidster voor HA en aansluitend een wandel- en via ferratavakantie in Slovenië. Ik kijk er naar uit!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: